|
جكها، همانند پمپها و موتورهاي هيدروليكي، يكي از اجزاي مهم سيستمهاي هيدروليك بهشمار ميآيند. در كارخانهها يا ماشينآلاتي كه از انواع مختلف سيستمهاي هيدروليك استفاده ميكنند، هزينه تعميرات و نگهداري جكهاي هيدروليك، قسمتي از هزينههاي اصلي نگهداري سيستم است. در اغلب موارد، 25 درصد از خرابي تجهيزات مكانيكي ناشي از نحوه طراحي و بهكارگيري آنهاست. در مورد جكهاي هيدروليك ميتوان گفت كه از هر 4 جك، يكي از آنها در محلي نصب شده و كار ميكند كه متناسب با طراحي آن نيست. اين امر باعث كاهش عمر مفيد كاري جك خواهد شد. اگر يك جك به صورت مكرر و متناوب به تعمير نياز پيدا ميكند، علت آن را ميتوان در يكي از عوامل طراحي زير جستجو كرد.
شافتهاي خم شده
شافت جك ممكن است به دليل نامناسب بودن قطر شافت، مقاومت مواد، نامناسب بودن وضعيت نصب جك و يا تركيبي از اين سه عامل، خم شود. با بروز خميدگي در شافت جك، بار بيش از حدي به كاسه نمد شافت وارد آمده و باعث خرابي زودرس آن ميشود.
پس از انجام هرگونه تعمير جك، راست بودن شافت آن بايد مورد بررسي قرار گيرد. براي انجام اين كار، شافت را روي دو استوانه قرار داده و سپس با استفاده از يك ساعت انديكاتور، ميزان انحناي آن را اندازه بگيريد. دو سر شافت را بهگونهاي روي استوانهها قرار دهيد كه فاصله بين استوانهها تا حد امكان زياد باشد (L) آنگاه ميزان انحناي شافت را در وسط اين فاصله (L بر روي 2) اندازه بگيريد.